یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Sat 4 May 2024
    باشگاه خبری ایران دریلینگ؛ مرجع تخصصی انتشار اخبار صنعت حفاری در ایران و جهان
    جهت انتشار رایگان اخبار فعالیت های شرکت خودتان در حوزه صنعت حفاری با ما تماس بگیرید
    برای اطلاع از تعرفه هزینه تبلیغات در باشگاه خبری ایران دریلینگ با ما تماس بگیرید
Breaking News
ما می‌توانیم یکشنبه ۱۴ شهریور ۱۳۹۵ ، ساعت ۱۲:۳۶:۵۳

به همت متخصصان پژوهشگاه صنعت نفت
افزودنی‌های ایرانی سیمان حفاری با موفقیت آزمایش شد
ایران دریلینگ: متخصصان و کارشناسان گروه پژوهش و فناوری‌های حفاری و تکمیل چاه پژوهشگاه صنعت نفت در مسیر بومی‌سازی ١٠ قلم از افزودنی‌های سیمان حفاری (طرح کیمیا) در مقیاس آزمایشگاهی، موفق شدند آزمایش میدانی سه قلم از این افزودنی‌ها را با موفقیت به پایان برسانند. به گزارش ایران دریلینگ و به‌ نقل از شانا، سه قلم افزودنی‌های ایرانی سیمان حفاری شامل ریتار در دمای پایین و متوسط و پراکنده ساز آب شیرین، مرداد ماه امسال با موفقیت آزمایش میدانی شد. عزت اله کاظم زاده، رئیس پژوهشکده مهندسی نفت پژوهشگاه صنعت نفت در این باره گفت: سیمانکاری چاه‌های نفت و گاز یکی از مهمترین بخش‌های تکمیل چاه است که در صورت موفق نبودن این کار، خسارات جبران ناپذیری بر منابع هیدروکربوری کشور وارد می‌شود و نبود افزایه‌های فوق با کیفیت و میزان مناسب، عملیات تولید صیانتی و در نتیجه صادرات منابع هیدروکربوری را به مخاطره می‌اندازد.

گامی‌ در مسیر کاهش وابستگی به واردات 
وی افزود: صنعت حفاری کشورمان وابستگی بالایی نسبت به واردات افزایه‌های مورد نیاز در عملیات حفاری دارد و از این رو متخصصان و کارشناسان گروه پژوهش و فناوری‌های حفاری و تکمیل چاه پژوهشگاه، ساخت و تولید افزایه‌های پر مصرف در صنعت حفاری را در دستور کار خود قرار دادند. کاظم زاده گفت: از اهداف مورد توجه در این پروژه، می‌توان به تکمیل و انگیزش چاه به منظور دستیابی به خودکفایی و تولید دانش فنی، بررسی سازگاری مواد افزودنی با یکدیگر جهت بالابردن قدرت عملکرد آنها در شرایط چاه‌های ایران و تولید آنها در مقیاس نیمه صنعتی اشاره کرد. وی افزود: طراحی فرایند تولید بهینه و تدوین بسته دانش فنی برای واگذاری با استفاده از توانایی‌های موجود در کشور با جلب همکاری موسسه‌های دانش بنیان و تولیدکنندگان و توسعه دهندگان بخش خصوصی از دیگر اهداف این پروژه مهم است.

آزمایش ٣ افزایه دیگر سیمان حفاری در آینده‌ای نزدیک
رئیس پژوهشکده مهندسی نفت پژوهشگاه صنعت نفت گفت: متخصصان و کارشناسان این گروه بنا به رسالتشان، فعالیت‌های تحقیقاتی خود را در این زمینه آغاز و در نهایت پس از یک سال تحقیق و بررسی‌های همه جانبه و حمایت کارفرمای پروژه و مدیریت پژوهشگاه، موفق به بومی‌سازی ١٠ قلم از افزودنی‌های سیمان حفاری در  مقیاس آزمایشگاهی و آزمایش میدانی سه قلم از این افزودنی‌ها شامل ریتار در دمای پایین و متوسط و پراکنده ساز آب شیرین شدند. کاظم زاده اظهار کرد: در آزمایش میدانی محصولات جدید بومی، دوغاب سیمان طراحی شده در چاه ٢٢ چشمه خوش که یکی از حساس‌ترین مناطق عملیاتی است، در حضور نماینده کارفرما، ناظران پروژه، رئیس ناحیه و ناظر شرکت نفت مناطق مرکزی ایران اجرا و براساس آزمایش‌های کنترل کیفی و استانداردهای بین المللی، نتایج به دست آمده رضایت بخش و موفق گزارش شد. وی تصریح کرد: در پی این موفقیت، کارفرمای پروژه درخواست انجام عملیات سیمانکاری لوله جداری ٩٥,٨ اینچ همین چاه را با استفاده از سه قلم از افزودنی‌های دیگر شامل ریتار در دمای بالا، پراکنده ساز آب شور و افزودنی جلوگیری کننده از نفوذ گاز بومی‌سازی شده به پژوهشگاه پیشنهاد داده است که در آینده بسیار نزدیک اجرایی خواهد شد.



  کد خبر : 1255
  ارتباط با سردبیر : info@IranDrilling.ir
 

توجه :

در زمینه‌ انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است :
  • لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «IranDrilling» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • «IranDrilling» از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
اظهار نظر در خصوص این خبر :